2009-04-03

På väg igen


Jag blev tvungen att skaffa mig ett nytt pass på det svenska konsulatet i Istanbul. Det gick ganska smärtfritt och kostade 90 turkiska lira. Det tog två veckor att få mitt nya pass. Personalen på konsulatet är inte överdrivet hjälpsam och hänvisar mest till diverse brochyrer från UD. Om man har pengaproblem så är det möjligt att få det skickat från någon i Sverige, dock så tar konsulatet ut en avgift på 10 procent av beloppet, hutlöst tycker jag. Konsulatet vägrar att skriva någon form av rekommendations eller introduktions-brev, "det ingår ej i våra arbetsuppgifter". Om man inte är absolut tvungen bör man undvika att ha något som helst att göra med svenska konsulatet i Istanbul. Förövrig undrar jag hur det kan vara möjligt att arbeta på ett konsulat i Turkiet utan att kunna prata någon turkiska?

Nu är jag iallafall på väg österut efter tre veckor i Istanbul. Igår tog jag tåget Meram Ekspresi till Konya, jag är mycket imponerad av detta tåg, det lämnade till och med stationen på exakt rätt tid. Min plan är att resa i sydöstra Anatolien i ca två veckor, och insh'allah hämta upp ett nytt iranskt visum i Erzurum.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar