2009-02-21

Visum och LOI

Den rutt jag valt innehåller ett antal länder där det behövs visum. Det första visum jag behöver är ett till Iran. Jag skrev ut en ansökan från Irans ambassads hemsida, betalade 570 kronor, bifogade två passfoton (hemmagjorda fungerade). Ansökan skickade jag in med rekommenderad post. Tre veckor senare hade jag mitt pass med ett 30 dagars single-entry visum tillbaka. Det fungerade mycket smidigt och instruktionerna är enkla att följa på hemsidan.

Uzbekistan och Turkmenistan har inga ambassader i Sverige, jag tänker ansöka om dessa visum i Istanbul. För att kunna ansöka om ett Uzbekiskt visum behöver man en inbjudan (Letter Of Invitation, LOI) från en resebyrå i landet. Jag använde Stantours, som verkar vara rekommenderade av många. Jag mejlade scannade bilder av mitt pass och ett anställningsbevis från min arbetsgivare, betalade $30 och fick min inbjudan som en fil i ett mejl tre veckor senare. Stantours gav ett mycket seriöst intryck och svarde gärna på frågor. För Turkmenistanskt transit-visum behövs ingen inbjudan. Jag återkommer med fler detaljer när jag är i Istanbul.

2009-02-13

En början

I oktober 2005 åkte jag landvägen Amritsar till Landskrona, nu är det dags att göra resan i omvänd ordning. Då åkte jag genom Pakistan, Iran, Turkiet och Östeuropa. Denna gång tänker jag åka genom Östeuropa, Turkiet, Iran, Turkmenistan, Uzbekistan, Kirgizistan, Kina (Xinjiang) och Pakistan.

Denna blog kommer mest att vara till för att spara information och tips om landvägen till Indien via Centralasien och kommer kanske inte att innehålla mängder med "målande reseskildringar".

Detta är den planenerade rutten:

Snabbt med tåg genom Östeuropa. Kring mitten av mars hoppas jag vara i Istanbul en vecka för att reda ut mina visum till Turkmenistan och Uzbekistan. Om det inte är för kallt så vill jag åka runt någon vecka i östra Turkiet. I början av april över gränsen till Iran, ungefär en månad i norra delen av landet. Kort transit genom Turkmenistan och cirka en månad i Uzbekistan. Juni månad i Kirgizistan, med eventuellt någon trekk. Efter ett stopp i Kashgar (i Kina) hoppas jag kunna åka Karakoram Highway genom norra Pakistan och via Lahore ta mig över gränsen till Amritsar i Indien innan Ramadan börjar (cirka 20 augusti). Sen börjar en annan resa i sex månader.