2009-02-13

En början

I oktober 2005 åkte jag landvägen Amritsar till Landskrona, nu är det dags att göra resan i omvänd ordning. Då åkte jag genom Pakistan, Iran, Turkiet och Östeuropa. Denna gång tänker jag åka genom Östeuropa, Turkiet, Iran, Turkmenistan, Uzbekistan, Kirgizistan, Kina (Xinjiang) och Pakistan.

Denna blog kommer mest att vara till för att spara information och tips om landvägen till Indien via Centralasien och kommer kanske inte att innehålla mängder med "målande reseskildringar".

Detta är den planenerade rutten:

Snabbt med tåg genom Östeuropa. Kring mitten av mars hoppas jag vara i Istanbul en vecka för att reda ut mina visum till Turkmenistan och Uzbekistan. Om det inte är för kallt så vill jag åka runt någon vecka i östra Turkiet. I början av april över gränsen till Iran, ungefär en månad i norra delen av landet. Kort transit genom Turkmenistan och cirka en månad i Uzbekistan. Juni månad i Kirgizistan, med eventuellt någon trekk. Efter ett stopp i Kashgar (i Kina) hoppas jag kunna åka Karakoram Highway genom norra Pakistan och via Lahore ta mig över gränsen till Amritsar i Indien innan Ramadan börjar (cirka 20 augusti). Sen börjar en annan resa i sex månader.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar