2009-03-24
Tvärstopp i Istanbul
Det blir ett längre stopp i Istanbul än planerat. I förra veckan blev jag bestulen på det mesta av värde i min packning; pass, kreditkort, 800 euro i kontanter mm. Inget att göra åt det nu, nytt pass är på väg från Sverige, tråkigt bara att bli av med alla de visum som jag skaffat. Nu får jag börja om från början. Har ett visst hopp om att kunna få nya visum till Iran och Uzbekistan, hur det blir med Turkmenistan vet jag inte, möjligen flyger jag den sträckan. Ja, ja, det finns värre platser att vara strandsatt på, personligen anser jag att Istanbul är en av världens trevligaste storstäder och det går ingen nöd på mig ännu.
2009-03-12
Turkmenistanskt transitvisum i Istanbul

Ett "vanligt" turistvisum till Turkmenistan ges bara om man ingår i en organiserad grupp, detta kostar minst $150/dag och person och måste organiseras genom en agent. Budgetvarianten är att resa på ett transitvisum. Då kan man resa (någerlunda) självständigt genom landet under tre till sju dagar och man kan arrangera visumet utan hjälp av en agent.
För att söka transitvisum behövs ett giltigt visum till ett angräsande land (i mitt fall Uzbekistan) eller en flygbiljett ut ur Turkmenistan. Man måste bestämma sig för vilka platser man önskar att besöka samt vilka gränsövergångar man tänker använda. Det behövs inget Letter Of Invitation för ett transitvisum.
Turkmenistans generalkonsulat i Istanbul ligger i förorten Yesilköy.
Turkmenistan Baskonsoloslugu
Gazi Evrenos Cadesi
Baharistan Sokak 13
Yesilköy, Istanbul
Tel: (212) 6620221/2/3/4
Konsulatet har öppet måndag, tisdag, torsdag och fredag mellan 10 och 12.30.
Det är enkelt att ta sig till Yesilköy. Från Sultanahmet ta tramvay (eller promenera) till Sirkeci tågstation. Ta pendeltåget till Yesilköy (7kr) från perrong tre, det tar ungefär 30 minuter, tågen går ofta. Det går också dolmus (minibussar) från hållplatsen utanför spanska konsulatet vid Taksim till Yesilköy. Gå ut från stationen i Yesilköy och fortsätt nedför Istasyon Cadesi ca 50 meter. Ta till vänster vid AK Bank kontoret, detta är Gazi Evrenos Cadesi. Fortsätt ca 300m, ta till höger efter Mecidiye Camii (moské), detta är Baharistan Sokak, kosulatet ligger i korsningen Gazi Evrenos/Baharistan.
Enligt mannen som tar emot ansökningar så tar det minst två dagar innan man kan få sitt visum. Jag blev nekad transitvisum efter två veckors väntan, ingen förklaring gavs. Nu ska jag försöka att komma med någon organiserad turist grupp, förhoppningsvis till ett inte alltför saftigt pris.
För att söka transitvisum behövs ett giltigt visum till ett angräsande land (i mitt fall Uzbekistan) eller en flygbiljett ut ur Turkmenistan. Man måste bestämma sig för vilka platser man önskar att besöka samt vilka gränsövergångar man tänker använda. Det behövs inget Letter Of Invitation för ett transitvisum.
Turkmenistans generalkonsulat i Istanbul ligger i förorten Yesilköy.
Turkmenistan Baskonsoloslugu
Gazi Evrenos Cadesi
Baharistan Sokak 13
Yesilköy, Istanbul
Tel: (212) 6620221/2/3/4
Konsulatet har öppet måndag, tisdag, torsdag och fredag mellan 10 och 12.30.
Det är enkelt att ta sig till Yesilköy. Från Sultanahmet ta tramvay (eller promenera) till Sirkeci tågstation. Ta pendeltåget till Yesilköy (7kr) från perrong tre, det tar ungefär 30 minuter, tågen går ofta. Det går också dolmus (minibussar) från hållplatsen utanför spanska konsulatet vid Taksim till Yesilköy. Gå ut från stationen i Yesilköy och fortsätt nedför Istasyon Cadesi ca 50 meter. Ta till vänster vid AK Bank kontoret, detta är Gazi Evrenos Cadesi. Fortsätt ca 300m, ta till höger efter Mecidiye Camii (moské), detta är Baharistan Sokak, kosulatet ligger i korsningen Gazi Evrenos/Baharistan.
Enligt mannen som tar emot ansökningar så tar det minst två dagar innan man kan få sitt visum. Jag blev nekad transitvisum efter två veckors väntan, ingen förklaring gavs. Nu ska jag försöka att komma med någon organiserad turist grupp, förhoppningsvis till ett inte alltför saftigt pris.
2009-03-10
Uzbekistanskt visum i Istanbul

Tvärtemot alla skräckhistorier så är det ganska enkelt att fixa turistvisum till Uzbekistan i Istanbul. Först behöver man en inbjudan (Letter Of Invitation, LOI) från en resebyrå i Uzbekistan. Stantours kan ordna detta för $30, men räkna med att det tar tre veckor.
Konsulatet tar emot visumansökningar på måndagar, onsdagar och fredagar mellan 10 och 12 på förmiddagen.
Adress till konsulatet är:
Özbekistan Baskonsoloslugu
Sehit Halil Ibrahim Cadesi 23
Istinye Istanbul
Tel: (212) 3232037, (212) 2290075
Med sig behöver man: 1st LOI, 1st passfoto och ett giltigt pass.
Konsulatet ligger i Istinye, en förort till Istanbul långt från centrum. Det är enkelt att ta sig från t ex Sultanahmet till Istinye med kollektivtrafik. Ta Tramvay (spårvagn) från Sultanahmet till slutstationen Kabatas, byt till buss buss nr 25, åk norrut i minst 30 minuter, man är inte i Istinye föränn man passerat under bägge motorvägsbroarna över Bosporen. Hoppa av bussen vid Istinye Devlet Hastanasi (stor skylt) bredvid AK Bank kontoret. Gå norrut 50m, ta till vänster uppför Dr Hilmi Alantar Sokagi (mycket brant väg), vid slutet av vägen ta till höger på Sehit Halil Ibrahim Cadesi, konsulatet ligger ca 200 meter in åt höger på denna gata.
Man får en visumansökan att fylla i av vakten, den innehåller inga konstiga frågor. När man fyllt i ansökan blir man insläppt på konsulatet för att lämna in ansökan, LOI, pass och passfoto, därefter går man till AK Bank kontoret vid busshållplatsen och betalar $80 till konsulatets konto. Man behöver bara säga Uzbekistan Visa så ordnar bankpersonalen resten.
Mellan 3 och 4 på eftermiddagan samma dag kan man komma tillbaka för att hämta sitt färdiga pass med inklistrat visum. Istinye är trevligt att promenera runt i så det är inga problem att fördriva tiden medan man väntar. Det finns många små fiskrestauranger och caféer längs den vackra strandpromenaden.
Konsulatet tar emot visumansökningar på måndagar, onsdagar och fredagar mellan 10 och 12 på förmiddagen.
Adress till konsulatet är:
Özbekistan Baskonsoloslugu
Sehit Halil Ibrahim Cadesi 23
Istinye Istanbul
Tel: (212) 3232037, (212) 2290075
Med sig behöver man: 1st LOI, 1st passfoto och ett giltigt pass.
Konsulatet ligger i Istinye, en förort till Istanbul långt från centrum. Det är enkelt att ta sig från t ex Sultanahmet till Istinye med kollektivtrafik. Ta Tramvay (spårvagn) från Sultanahmet till slutstationen Kabatas, byt till buss buss nr 25, åk norrut i minst 30 minuter, man är inte i Istinye föränn man passerat under bägge motorvägsbroarna över Bosporen. Hoppa av bussen vid Istinye Devlet Hastanasi (stor skylt) bredvid AK Bank kontoret. Gå norrut 50m, ta till vänster uppför Dr Hilmi Alantar Sokagi (mycket brant väg), vid slutet av vägen ta till höger på Sehit Halil Ibrahim Cadesi, konsulatet ligger ca 200 meter in åt höger på denna gata.
Man får en visumansökan att fylla i av vakten, den innehåller inga konstiga frågor. När man fyllt i ansökan blir man insläppt på konsulatet för att lämna in ansökan, LOI, pass och passfoto, därefter går man till AK Bank kontoret vid busshållplatsen och betalar $80 till konsulatets konto. Man behöver bara säga Uzbekistan Visa så ordnar bankpersonalen resten.
Mellan 3 och 4 på eftermiddagan samma dag kan man komma tillbaka för att hämta sitt färdiga pass med inklistrat visum. Istinye är trevligt att promenera runt i så det är inga problem att fördriva tiden medan man väntar. Det finns många små fiskrestauranger och caféer längs den vackra strandpromenaden.
2009-03-07
Budapest till Istanbul


Slitet, men acceptabelt tåg mellan Budapest och Belgrad, hade en hel kupe för mig själv. Käkade frukost på stationen och hoppade på tåget igen. Nu var sittvagnskuperna i fantastiskt dåligt skick, det har nog inte lagts en dinar på underhåll av tåget sedan 70-talet, om järnvägen ska ha någon framtid på Balkan får dom verkligen ta sig i kragen, biljetterna är ju trots allt ganska dyra och tågen avsevärt långsammare än bussen. Blev dock positivt överraskad av restaurangvagnen, den trevligen kocken lyckades fixa ihop en riktigt god schnitzel och ett berg av saltgurka som sköljdes ned med iskalla Jelen Pivo. Den serbiska landsbyggden har inte förändrats sen jag var i dessa trakter sist, bitvis deprimerande dystert, byar nästan utan några tecken på liv, fallfärdiga hus, övergivna bilvrak och "jordbruk" som knappast kan försörja någon. Också alla dessa nedlagda jättefabriker som börjar likna moderna ruiner, riktiga avfolkningsbyggder...men ju längre söderut man kommer dessto trevligare blir det att titta ut genom fönstret, tack vare det bergigare landskapet.
Framme i Sofia lyckades jag tack och lov uppgradera min biljett till schlafwagen, den var över förväntan, sov som en stock tills jag blev väckt vid turkiska gränsen för passkontroll. Delade sovvagn med två turkiska tågentusiaster som rest hela vägen från Wupperthal i Tyskland, en resa på 50 timmar! Sista biten in i Istanbul är häftig, man passerar bl a genom det som finns kvar av den gamla stadsmuren.
Drygt fem dagar tog det att åka från Landskrona till Istanbul, med en natts stopp i Warsawa och Budapest. Sammanlagd biljettkostnad ca 3500kr.
Framme i Sofia lyckades jag tack och lov uppgradera min biljett till schlafwagen, den var över förväntan, sov som en stock tills jag blev väckt vid turkiska gränsen för passkontroll. Delade sovvagn med två turkiska tågentusiaster som rest hela vägen från Wupperthal i Tyskland, en resa på 50 timmar! Sista biten in i Istanbul är häftig, man passerar bl a genom det som finns kvar av den gamla stadsmuren.
Drygt fem dagar tog det att åka från Landskrona till Istanbul, med en natts stopp i Warsawa och Budapest. Sammanlagd biljettkostnad ca 3500kr.
2009-03-06
Budapest


Fortfarande lite väl kallt och blåsigt, men har hunnit med att besöka Gul Baba Turbe (1300-tals sufi dargah i europa, wow!), tittat på St. Stefans äckliga balsamerade hand, Robert Capa fotoutställningen på National Museum (kanon) och en runda i saluhallen. Linje 1 i tunnelbanan är 1800-tals retro med mycket trä, mässing, kakel och nitade H-balkar, mycket tjusigt. Har bott på ett hostel med det blygsamma namnet Amazing Hostel, helt OK för 70kr (dorm), trappuppgången är dock på pricken likt den trappuppgång där Al Pacino blir skjuten i Serpico, 10/10 i kategorin misär. Snackade med en irakisk flykting (numera kebabförsäljare), som beklagade sig över att han hamnat i Ungern och inte Sverige, "Suede and Iraq best friends forever, yes?". Tamam kompis.
Tågen i Ungern har helt klart dom coolaste namnen, Paprika Express, Wiener Walzer, Bela Bartok. Fast det var nog slut på kreativiteten när man namngav Balkan Express. Jag har bokat couchette på den sistnämnda (1300kr, 32 timmar), Budapest till Istanbul viaBukarest, Belgrad och Sofia. Ska bli kul med en ordentligt lång tågresa.
Tågen i Ungern har helt klart dom coolaste namnen, Paprika Express, Wiener Walzer, Bela Bartok. Fast det var nog slut på kreativiteten när man namngav Balkan Express. Jag har bokat couchette på den sistnämnda (1300kr, 32 timmar), Budapest till Istanbul via
2009-03-05
Warsawa till Budapest
Warsawa var kallt och blåsigt, promenerade lite i gamla stan och käkade en kielbaska. Eftersom att det var torsdag så hade alla av stadens museum gratis inträde, gick in på ett konstmuseum för att värma mig, gissa om jag blev förvånad när det visade sig att man skulle precis börja visa en intressant film, Georges Luneaus --Chant Des Fous - Bauls Du Bengale--, en dokumentär om kringvandrande heliga barder i bengalen, mycket sevärd film, det är sannerligen underligt vad man kan snubbla över när man minst anar det. Hade på förmiddagen köpt en sovvagnsbiljett till Budapest, kostade 1200kr, det är mycket billigare att flyga, men ska man åka overland så ska man, får man hoppas på lite positiv miljökarma kanske?
Växlade in mina zloty till forinter och köpte två Tatra öl för mynten som blev över. Tågresan var bra, modernt intercity tåg, jag vaknade upp utvilad när vi rullade in på Budapests Keleti station, en fantastiskt fin 1800-tals byggnad, något helt annat än Warsawa Centralnas betong bunker.
2009-03-04
Ystad till Warsawa

Tog UnityLines färja från Ystad till Swinoujscie, 515kr, helt OK. Det går att sova på golvet (heltäckningsmatta) i cafeterian om man vill. En fatöl kostar bara 12kr och det finns billig polsk mat (korv, surkål etc). Båten var framme klockan 6 på morgonen. Det tar 10 minuter att gå från färjeterminalen till tågstationen. Gammalt roligt öststatståg till Szczecin (30kr, 45 minuter), byte till modernt intercitytåg till Warsawa (150kr, sex timmar). Jag delade kupé med en Ukrainsk sjöman, han hade brutit armen under en vild fest i en hamn i Litauen, fått sparken från jobbet och var nu på väg hem. Alla som är ute och reser gör det inte bara för nöjes skull. OkiDoki Hostel i Warsawa är fortfarande OK (100kr, dorm) och det är den sedvanliga 5 meters kön till Alibaba kebab runt hörnet (20kr for en "Super-Kebab").
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)