2009-03-05

Warsawa till Budapest

Warsawa var kallt och blåsigt, promenerade lite i gamla stan och käkade en kielbaska. Eftersom att det var torsdag så hade alla av stadens museum gratis inträde, gick in på ett konstmuseum för att värma mig, gissa om jag blev förvånad när det visade sig att man skulle precis börja visa en intressant film, Georges Luneaus --Chant Des Fous - Bauls Du Bengale--, en dokumentär om kringvandrande heliga barder i bengalen, mycket sevärd film, det är sannerligen underligt vad man kan snubbla över när man minst anar det. Hade på förmiddagen köpt en sovvagnsbiljett till Budapest, kostade 1200kr, det är mycket billigare att flyga, men ska man åka overland så ska man, får man hoppas på lite positiv miljökarma kanske?


Växlade in mina zloty till forinter och köpte två Tatra öl för mynten som blev över. Tågresan var bra, modernt intercity tåg, jag vaknade upp utvilad när vi rullade in på Budapests Keleti station, en fantastiskt fin 1800-tals byggnad, något helt annat än Warsawa Centralnas betong bunker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar