
Tog UnityLines färja från Ystad till Swinoujscie, 515kr, helt OK. Det går att sova på golvet (heltäckningsmatta) i cafeterian om man vill. En fatöl kostar bara 12kr och det finns billig polsk mat (korv, surkål etc). Båten var framme klockan 6 på morgonen. Det tar 10 minuter att gå från färjeterminalen till tågstationen. Gammalt roligt öststatståg till Szczecin (30kr, 45 minuter), byte till modernt intercitytåg till Warsawa (150kr, sex timmar). Jag delade kupé med en Ukrainsk sjöman, han hade brutit armen under en vild fest i en hamn i Litauen, fått sparken från jobbet och var nu på väg hem. Alla som är ute och reser gör det inte bara för nöjes skull. OkiDoki Hostel i Warsawa är fortfarande OK (100kr, dorm) och det är den sedvanliga 5 meters kön till Alibaba kebab runt hörnet (20kr for en "Super-Kebab").
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar