Den rutt jag valt innehåller ett antal länder där det behövs visum. Det första visum jag behöver är ett till Iran. Jag skrev ut en ansökan från Irans ambassads hemsida, betalade 570 kronor, bifogade två passfoton (hemmagjorda fungerade). Ansökan skickade jag in med rekommenderad post. Tre veckor senare hade jag mitt pass med ett 30 dagars single-entry visum tillbaka. Det fungerade mycket smidigt och instruktionerna är enkla att följa på hemsidan.
Uzbekistan och Turkmenistan har inga ambassader i Sverige, jag tänker ansöka om dessa visum i Istanbul. För att kunna ansöka om ett Uzbekiskt visum behöver man en inbjudan (Letter Of Invitation, LOI) från en resebyrå i landet. Jag använde Stantours, som verkar vara rekommenderade av många. Jag mejlade scannade bilder av mitt pass och ett anställningsbevis från min arbetsgivare, betalade $30 och fick min inbjudan som en fil i ett mejl tre veckor senare. Stantours gav ett mycket seriöst intryck och svarde gärna på frågor. För Turkmenistanskt transit-visum behövs ingen inbjudan. Jag återkommer med fler detaljer när jag är i Istanbul.
2009-02-21
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar