Visar inlägg med etikett Turkmenistan. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Turkmenistan. Visa alla inlägg

2009-06-11

Turkmenistan - en sammanfattning

Det blev bara fyra dagar i Turkmenistan. Jag försökte från början att söka det billiga transitvisumet som innebär att man kan resa i landet utan guide. Tyvärr så fick jag avslag på min ansökan och blev tvungen att ansöka om turistvisum med guide. Det kostade mig hela $550 för en fyra dagars ("all-inclusive") resa, då ingick två dagar i Ashgabat där jag hade möjligheten att sköta min sightseeing själv, och så två dagar med guide för att åka från huvudstaden genom Karakum öknen till Konye-Urgench i norr för att sedan gå över gränsen till Uzbekistan.

Gränsövergången från Iran i Bajgiran/Gaudan var mycket enkel, men tog lång tid, nästan tre timmar. Att lämna Iran är bara en formsak. Jag hade ett "visa support letter" från en resebyrå och kunde därfor köpa ett visum vid gränsen. Visumet kostade $50, ett nödvandigt inresepapper kostar $12 och så var där en adminstrationskostnad på $2. Det fanns en vakt som pratade bra engelska som hjälpte mig igenom alla procedurer. Man måste gå igenom en symbolisk hälsoundersökning, den innebär att man fick svara på frågan "healthproblems?" medan en sjuksyster pekade på en bild av en gris! Allt baggage röntgas. Och så måste man vänta, vänta och vänta. Ett tips är att komma dit redan när dom öppnar gränsen klockan 8:30 på morgonen. När jag gått igenom alla procedurer, fått mitt visum och alla papper så möttes jag av min lokala "hjälpare" som körde mig till mitt hotel i Ashgabat.

Tyvärr så kan man inte välja hotel själv om man reser på turistvisum. Jag hamnade på det trestjärniga Arkac i "hotelbyn" Berzengi en bit utanför centrum. Lite kusligt att vara den enda gästen i ett stort tomt hotel. Ashgabat är en helt otroligt underlig plats. Det är fullt av överdrivet pampiga byggnader i vit marmor, gigantiska fontäner och otaliga statyer av den förre presidenten Niyasov. Det är intressant att promenera runt i stan och titta på allt tokigt, men det känns konstigt att det finns så lite människor i staden, dock poliser i varje gathörn. Gjorde ett besök på den stora lördagsmarknaden "Tolkuchka Bazaar", gigantisk men inte lite häftig som jag hade förväntat mig, men helt annorlunda än down-town Ashgabat.

Jag åkte jeep med guide från Ashgabat, via "oasen" Erbent (kameler som tuggar plastpasar...), till Gaskratrarna i Darvaza. Hade en trevlig övernattning i tält vid den stora gaskratern. Nästa morgon åkte jag vidare till Konye-Urgench för att titta på de byggnader som överlevde Jenghiz Khan och som nu är en del av UNESCOs världsarv, mycket intressant plats.

Jag kan inte säga mycket om prisläget i Turkmenistan mer än att det är billigt, det dyra är att få visum. Landet har två olika valutor, nya och gamla Manat, båda ar giltiga som betalningsmedel men har olika växelkurs, allt för att förvirra. Växla gör man utan problem inofficiellt på gatan. Personligen hade jag inga som helst problem med polis, militsiya eller andra myndigheter. Stantours anordnade min resa och jag tycker dom gjorde ett proffsigt jobb, vilket man såklart kan kräva till ett så pass högt pris. Juni ar troligen minst en månad försent för att besöka landet innan det blir för varmt, minst 40+ varje dag.

2009-03-12

Turkmenistanskt transitvisum i Istanbul


Ett "vanligt" turistvisum till Turkmenistan ges bara om man ingår i en organiserad grupp, detta kostar minst $150/dag och person och måste organiseras genom en agent. Budgetvarianten är att resa på ett transitvisum. Då kan man resa (någerlunda) självständigt genom landet under tre till sju dagar och man kan arrangera visumet utan hjälp av en agent.
För att söka transitvisum behövs ett giltigt visum till ett angräsande land (i mitt fall Uzbekistan) eller en flygbiljett ut ur Turkmenistan. Man måste bestämma sig för vilka platser man önskar att besöka samt vilka gränsövergångar man tänker använda. Det behövs inget Letter Of Invitation för ett transitvisum.
Turkmenistans generalkonsulat i Istanbul ligger i förorten Yesilköy.

Turkmenistan Baskonsoloslugu
Gazi Evrenos Cadesi
Baharistan Sokak 13
Yesilköy, Istanbul

Tel: (212) 6620221/2/3/4

Konsulatet har öppet måndag, tisdag, torsdag och fredag mellan 10 och 12.30.

Det är enkelt att ta sig till Yesilköy. Från Sultanahmet ta tramvay (eller promenera) till Sirkeci tågstation. Ta pendeltåget till Yesilköy (7kr) från perrong tre, det tar ungefär 30 minuter, tågen går ofta. Det går också dolmus (minibussar) från hållplatsen utanför spanska konsulatet vid Taksim till Yesilköy. Gå ut från stationen i Yesilköy och fortsätt nedför Istasyon Cadesi ca 50 meter. Ta till vänster vid AK Bank kontoret, detta är Gazi Evrenos Cadesi. Fortsätt ca 300m, ta till höger efter Mecidiye Camii (moské), detta är Baharistan Sokak, kosulatet ligger i korsningen Gazi Evrenos/Baharistan.

Enligt mannen som tar emot ansökningar så tar det minst två dagar innan man kan få sitt visum. Jag blev nekad transitvisum efter två veckors väntan, ingen förklaring gavs. Nu ska jag försöka att komma med någon organiserad turist grupp, förhoppningsvis till ett inte alltför saftigt pris.

2009-02-21

Visum och LOI

Den rutt jag valt innehåller ett antal länder där det behövs visum. Det första visum jag behöver är ett till Iran. Jag skrev ut en ansökan från Irans ambassads hemsida, betalade 570 kronor, bifogade två passfoton (hemmagjorda fungerade). Ansökan skickade jag in med rekommenderad post. Tre veckor senare hade jag mitt pass med ett 30 dagars single-entry visum tillbaka. Det fungerade mycket smidigt och instruktionerna är enkla att följa på hemsidan.

Uzbekistan och Turkmenistan har inga ambassader i Sverige, jag tänker ansöka om dessa visum i Istanbul. För att kunna ansöka om ett Uzbekiskt visum behöver man en inbjudan (Letter Of Invitation, LOI) från en resebyrå i landet. Jag använde Stantours, som verkar vara rekommenderade av många. Jag mejlade scannade bilder av mitt pass och ett anställningsbevis från min arbetsgivare, betalade $30 och fick min inbjudan som en fil i ett mejl tre veckor senare. Stantours gav ett mycket seriöst intryck och svarde gärna på frågor. För Turkmenistanskt transit-visum behövs ingen inbjudan. Jag återkommer med fler detaljer när jag är i Istanbul.