Visar inlägg med etikett Iran. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Iran. Visa alla inlägg

2009-06-11

Iran - en sammanfattning

Har inte haft möjlighet att uppdatera bloggen på ett tag. Det har hänt mycket sen sista inlägget. Det blev sammanlagt 30 dagar i Iran. Detta är en kort sammanfattning och några praktiska tips om hur det är att resa i Iran.

Att åka buss/taxi (ensam eller delad) är mycket billigt. Buss kostar omkring 1-2kr/mil om man åker med dom finare/nyare Volvo/Scania bussarna, skruttig gammal Mercedes är ännu billigare. Det kostar ungefär 2kr/mil att åka delad taxi ("savari"). Att chartra en taxi ("dar bast") för att åka till något ställe dit bussar/savari inte kör är inte heller dyrt, exempel; jag chartrade en ny fin Khodro taxi för en resa på 30 mil (bergskörning), cirka 8 timmar, detta kostade mig $30 utan att pruta. För $250 kan man åka taxi (dar bast) från Bazargan (Turkiska gränsen) till Mirjave (Pakistanska gränsen), alltså genom hela Iran. Ibland är det lite problematiskt att förhandla om priser när man inte har något gemensamt språk. Det är ofta förvirrande att hitta rätt buss på någon av dom stora busstationerna om man inte kan läsa skyltarna.

Hotel är i min mening inte speciellt prisvärt i Iran. Jag betalade mellan $7-10 per natt för ett enkelt (ofta mycket slitet) rum med delad (nästan alltid snuskig) toalett/dusch. Somliga billiga hotel tar inte emot utlänningar (pga för mycket byråkrati), somliga tar inte emot ensamma kvinnliga resenärer. Det finns några ställen som med lite fantasi kanske skulle kunna kallas för "backpacker hang-outs": Firuzeh (Tehran), "Vali's non-smoking homestay" (Mashad), Silkroad (Yazd) och Akbar's (Bam). Vali's i Mashad är ett riktigt kul ställe, tänk Fawlty Towers möter galen iransk matthandlare.

Mat är fortfarande mycket billigt i Iran. Snabbmat som hamburgare, pizza-slice, hotdogs, shawarma, falafel etc kan man käka för ungefar 10kr inklusive en dricka. Standardrätten chelokebab (kebab med ris) kostar ungefär 20kr med dricka och yoghurt. Det finns inte speciellt mycket "restaurangkultur" i Iran (kanske i Tehran?), ofta står valet mellan snabbmat eller chelokebab. Ta vara på erbjudanden om att käka hemma hos folk, mycket trevligare (och godare) än någon restaurangmat.

Inträde till museum och andra turistatraktioner är billigt, max 10-20kr. Iranier och utlänningar betalar lika mycket i inträde numera.

Det är mer komplicerat att resa i Iran än i t ex Indien, storsta problemet är att inte kunna persiska eller läsa vad som står på skyltar etc. Vägskyltar är oftast persiska/engelska även i mindre städer. Engelska pratas inte av speciellt många, men oftas letas det rätt på någon "tolk" om man kör fast.

Iran är ett mycket givande land att resa i. Det finns massvis med intressanta historiska platser att besöka. Prisnivån är hyffsat låg. Många tror att det skulle vara farligt att resa i Iran. Det absolut farligaste i Iran är den intensiva trafiken.

EDIT 23 juli 2009: Det händer mycket i Iran just nu. En del av det jag skrivit gäller kanske inte längre och ska kanske tas med en stor näve salt. Om visum; de iranska ambasaderna utfärdar (just nu) fortfarande turistvisum. Gränserna till Turkiet, Armenien och Turkmenistan är fortfarande öppna. Pakistan har stängt gränsen Taftan/Mirjahve.

2009-05-29

Gudomligt beskydd

Följande gick att läsa på en vägg i Gorgan:
In the Name of God
As long as a tourist is in an Islamic country, the Islamic government is responsible to guarantee his safety and comfort. If a tourist in an Islamic country loses his properties, the government should support and provide him with the lost property.

Imam Ali (Peace Be Upon Him)

Med tanke på hur högt aktad Imam Ali är inom shi'i islam så är det säkert ett äkta citat, varifrån det är hämtat vet jag inte. Dock är jag säker på att Hazrat Ali menade "mus'afer" (resande) och kanske inte "turist" i den betydelse det har idag. Hursomhelst, trevligt att läsa.

2009-05-23

Qasvin - Alamut




Med mina visum fixade ville jag snabbt komma ifrån allt buller och avgaser. Tog en buss till Qasvin nordväst om Tehran. I Qasvin kollade jag in den fina bazaaren, ett par moskeer, ett eller annat gravtorn och Shah Tamahsps gamla palats. Qasvin är en ganska trevlig stad med hyffsade, om kanske inte fantastiska, sevärdheter. Efter en dag tog jag sen en savari (delad taxi) och sen en skolbuss till den lilla byn Gazor Khan i Alamutdalen. Om det inte vore för Hassan Sabbahs berömda fort så vore nog Gazor Khan en helt obskyr ort. Bodde på ett fantastiskt "homestay" (Koosharan Hotel, $12 helpension) mitt i byn, supercharmig familj och fantastisk hemlagad mat. Det berömda fortet är numera helt i ruiner efter att ha drabbats av mongolhordens vrede. Det är en mycket fin utsikt däruppe och om man har läst Freya Starks bok om Alamut så är det ett måste att klättra dit upp. Uppe bland ruinerna träffade jag två trevliga killar från Shiraz, Sobhan och Mohammad, som var på campingtur i Alamut. Dom bjöd mig på lunch och föreslog att jag skulle följa med på deras campingtur. Nästa dag gav vi oss iväg från Gazor Khan och började lifta runt i Alamut dalen. Det blev två roliga dagar med massa intressanta samtal, vandrande, möten med bönder, berg av mat och floder av alkoholfri öl. Det blev en sista lift till Zanjan med en tankbil, mina två vänner tog bussen till Shiraz och jag stannade till i Zanjan för att besöka lite sevärdheter runt staden.

2009-05-15

Tehran




Förra gången jag var i Tehran hatade jag det och svor att aldrig komma tillbaka. Det var iskallt, hotelet jag bodde på var ultrasunkigt och låg på den extremt bullriga Amir Kabir Street (Car Parts Bazaar, typ) och jag blev lurad när jag växlade pengar och köpte nötter. Nu är jag trots mitt heliga löfte tillbaka i Tehran. Denna gång för att skaffa kinesiskt visum, mer om detta i ett senare inlägg. Hursomhelst, ännu en gång bor jag på Amir Kabir (Hotel Khazar Sea, OK för $10 med delad WC/dusch). Återigen har jag blivit lurad när jag växlade pengar, fast bara på tre dollar denna gång. Skillnaden är att nu gillar jag Tehran. Visst, trafiken är fortfarande hemsk, men det gör stor skillnad att det är vår och inte snöslask. Det är enklare att stå ut med lågbudgetboende när man kan sitta på loftgången utanför rummet och knapra på pistagenötter och lyssna på en näktergal (i bur tyvärr). Det är också möjligt med enkla nöjen som att gå ut på gatan och ta en melonshake eller glassbomb och sätta sig och titta på alla söta tjejer med frisyrer som bryter mot alla gravitations och hejablagar. Visst, det finns kanske inte så många traditionella sevärdheter i Tehran. Men då är det bara att ta tunnelbanan (kostar typ 1kr) till Shar-e-Rey, den urgamla staden som nu svalts av stor-Tehran och titta på det fantatstiska gravkomplexet kring imamerna Hamza, Taher och Abdolazim. I Rey finns det också ett stort seljukiskt gravtorn som är 20 meter högt och fungerar både som grav och solur (visar t o m sekunder), häftigt. Annars har jag hunnit med att irra runt i Bazaar-e-Bozorg, gå på några museum, slappa i Bagh-e-Laleh och åka till norra Tehran för att lämna in visumansökningar och rösta i EU-valet på svenska ambassaden.

2009-05-10

Tabriz - Kandovan



Det är lika prisvärt att åka buss i Iran som i Turkiet, resan på 25 mil mellan Makoo och Tabriz kostade bara 25kr. Taxichaffisen som körde mig från bussterminalen in till centrum fick mig att direkt gilla Tabriz, 150km/h i intensiv trafik, "vill du ha en cigg? nä? te?", fram med termosen, rutorna nedrullade, turkpop på högsta volym, omkörning och ett vrål "ya Hossein, ya Mahdi", näradödenupplevelser som får mig att inse att jag är i millennialistiska Iran. Så fort jag hittat någonstan att sova (Darya Guesthouse, OK för $7) begav jag mig iväg mot Tabriz berömda bazaar. Gillade den skarpt, inget turist-tingeltangel, bara att gå vilse, bli bjuden på te och skönt med en park mitt i vimmlet för att ta det lite lungt. Kollade in den "blå" mosken, som är en till formen imponerande byggnad men som knappast kan kallas blå längre, bara små plättar blått kakel finns kvar, men den blir säkert mycket vacker när den är färdig renoverad. Käkade lunch en dag och träffade en killen som ville att jag skulle följa med honom tillbaka till hans arbetsplats efter att vi ätit färdigt. Visst, varför inte? Det visade sig att han jobbade på typ Skattemyndigheten. Jag förstår varför byråkratin kan vara seg i Iran; hela kontoret stannade upp i sitt arbete, nu det var te, kakor och frågor som var på schemat, inga stämplar, mappar och annat trist. Detta besök kostade minst tjugo mantimmar!

Gjorde en utflykt från Tabriz till Kandovan, irans eget Kapadokien, mysigt och inte lika exploaterat som det "riktiga" Kapadokien. Det finns fortfarande massor av fårskit i gränderna och invånarna verkar inte ha tröttnat på nyfikna turister ännu.

2009-05-09

Doğu Bayazıt - Makoo





Det var enkelt att ta sig över gränsen till Iran, ingen kontroll av packning, bara att promenera igenom. Det blev inte ens bråk om att jag saknade inresestämpel till Turkiet. En varning behövs för växlingsskojarna på den turkiska sidan av gränsen, kriminellt dålig kurs på rial, växla istället i kontoret på den iranska delen av av gränsövergången. Bazargan strax efter gränsen är ett supertrist ställe, bättre att övernatta i Makoo (aningen mindre trist). Hotel Lalah i Makoo är slitet men OK för $10 natten, ligger mittemot Hotel Alvand (som finns i Lonely Planet). Jag gjorde en heldagsutflykt till de armeniska kyrkorna Kareh Kalisa (mycket vacker) och Neneh Maryam Kalisa (världens ensammaste kyrka?) och Sadruddins mausoleum och hem via Makoosjön. Det finns ingen kollektivtrafik till dessa platser, men en trevlig taxichaffis som heter Islam Soleiman (mobil: 09141647985) kan göra den turen och han pratar hyffsad engelska. Makoo är tydligen lite vildavästern, snabbköpet som ligger bredvid Hotel Lalah säljer Efes öl helt öppet! Undrar hur mycket man måste muta polisen föra att kunna göra det?

2009-05-03

Mot Iran

Efter en veckas otålig väntan i Erzurum är det nu till slut dags att åka till Iran. Ministry Of Foreign Affairs i Tehran har varit otroligt sega med att skicka en bekräftelse på att mitt gamla visum skulle bytas ut mot ett nytt. Strulet på konsulatet har tärt på mina nerver, orden "come back tomorrow" vill jag aldrig höra igen. Nåväl, nu har jag iallafall haft möjligheten att bekanta mig ordentligt med Erzurum; samtliga museum har besökts (Turkish And Islamic Arts Museum är riktigt fint), har letat upp alla kümbetlar (gravtorn, se bilder i tidigare post) som finns kvar, samt druckit en massa öl på Cafe 79 och tröstätit obscena mängder baklava. Imorgon går bussen till Doğu Bayazıt (jag vill återse Işak Paşa palatset) och sen vidare mot Iran.

2009-02-21

Visum och LOI

Den rutt jag valt innehåller ett antal länder där det behövs visum. Det första visum jag behöver är ett till Iran. Jag skrev ut en ansökan från Irans ambassads hemsida, betalade 570 kronor, bifogade två passfoton (hemmagjorda fungerade). Ansökan skickade jag in med rekommenderad post. Tre veckor senare hade jag mitt pass med ett 30 dagars single-entry visum tillbaka. Det fungerade mycket smidigt och instruktionerna är enkla att följa på hemsidan.

Uzbekistan och Turkmenistan har inga ambassader i Sverige, jag tänker ansöka om dessa visum i Istanbul. För att kunna ansöka om ett Uzbekiskt visum behöver man en inbjudan (Letter Of Invitation, LOI) från en resebyrå i landet. Jag använde Stantours, som verkar vara rekommenderade av många. Jag mejlade scannade bilder av mitt pass och ett anställningsbevis från min arbetsgivare, betalade $30 och fick min inbjudan som en fil i ett mejl tre veckor senare. Stantours gav ett mycket seriöst intryck och svarde gärna på frågor. För Turkmenistanskt transit-visum behövs ingen inbjudan. Jag återkommer med fler detaljer när jag är i Istanbul.