2009-05-23

Qasvin - Alamut




Med mina visum fixade ville jag snabbt komma ifrån allt buller och avgaser. Tog en buss till Qasvin nordväst om Tehran. I Qasvin kollade jag in den fina bazaaren, ett par moskeer, ett eller annat gravtorn och Shah Tamahsps gamla palats. Qasvin är en ganska trevlig stad med hyffsade, om kanske inte fantastiska, sevärdheter. Efter en dag tog jag sen en savari (delad taxi) och sen en skolbuss till den lilla byn Gazor Khan i Alamutdalen. Om det inte vore för Hassan Sabbahs berömda fort så vore nog Gazor Khan en helt obskyr ort. Bodde på ett fantastiskt "homestay" (Koosharan Hotel, $12 helpension) mitt i byn, supercharmig familj och fantastisk hemlagad mat. Det berömda fortet är numera helt i ruiner efter att ha drabbats av mongolhordens vrede. Det är en mycket fin utsikt däruppe och om man har läst Freya Starks bok om Alamut så är det ett måste att klättra dit upp. Uppe bland ruinerna träffade jag två trevliga killar från Shiraz, Sobhan och Mohammad, som var på campingtur i Alamut. Dom bjöd mig på lunch och föreslog att jag skulle följa med på deras campingtur. Nästa dag gav vi oss iväg från Gazor Khan och började lifta runt i Alamut dalen. Det blev två roliga dagar med massa intressanta samtal, vandrande, möten med bönder, berg av mat och floder av alkoholfri öl. Det blev en sista lift till Zanjan med en tankbil, mina två vänner tog bussen till Shiraz och jag stannade till i Zanjan för att besöka lite sevärdheter runt staden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar