Tydligen så är det nästan omöjligt att få kinesiskt visum i centralasien (Tajkent eller Bishkek). Däremot så är det lätt att skaffa detta visum i Tehran.
Gör så här: åk först till svenska ambassaden i Tehran och be om ett introduktionsbrev, det behövs för att få söka kinesiskt turistvisum. Introduktionsbrevet kostar 150000 Rial ($15) och skrivs ut medan man väntar. Gå sedan till den kinesiska ambassaden, den ligger på samma gata som den svenska i norra Tehran, ungefär 200 meter därifrån, på andra sidan hörnet om det stora Bank Sepah kontoret. Tag med en färdigifylld visumansökan (pdf formulär från hemsidan) innan du går dit, det är långa köer. När man lämnat in sin ansökan får man ett kvitto som man tar med till en Bank Melli för att betala 400000 Rial ($40), för 30 dagars turistvisum (L30). Jag betalade på huvudkontoret på Ferdosi St. (södra Tehran), där finns personal som pratar engelska. Efter att man väntat i cirka fyra dagar är det bara att åka till ambassaden och hämta pass och visum.
För att enkelt och någerlunda billigt ta sig till ambassaderna från budgetboendet i södra/centrala Tehran så ta först tunnelbanan (linje 1, röd) till norra ändstationen Mirdamad. Ta sedan taxi sista biten (15 minuter), ska kosta ungefär 50000 Rial med taxameter.
Det kan också vara bra att veta att Uzbekistans ambassad i Tehran utfärdar turistvisum medan man väntar om man har ett LOI. Den ambassaden ligger nästan granne med den svenska.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar