Det har varit för mycket "resedagbok" över de senaste inläggen i bloggen. Nu är det dags för lite fakta för overland-resenären istället.
Det är enkelt, billigt och bekvämt att åka genom Turkiet. Bussar och tåg är av minst lika hög standard (oftast är dom t o m bättre) än i europa. Priserna på transporter är högst överkomliga, det är inga problem att åka tvärs genom landet för under tusen kronor.
Ett hyffsat hotelrum kostar 1-200 kr/natt, då har man oftast egen toalett/dusch och ibland ingår frukost. Mat är prisvärt; soppa och bröd till frukost (10kr), en kebab till lunch (10-15kr), middag med soppa, huvudrätt, efterätt och alkoholfri dryck (40-50kr). Ett glas te kostar 2kr, men är oftast gratis. En bit baklava kostar cirka 2kr. 50 cl fatöl går på 20-25kr.
Inträde till museum kostar vanligtvis 15kr.
Lonely Planets senaste guide till Turkiet tycket jag är riktigt dålig, speciellt delarna om östra Turkiet. Det finns en mycket bra guidebok som heter Another Look At South and Southeastern Turkey (GABB, 2009). Boken påminner om Bradts reseguider dvs den går riktigt på djupet och innehåller ett minimum av trams. Jag fick boken gratis(!) av turist informationen i Diyarbakır.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar