2009-03-06

Budapest




Fortfarande lite väl kallt och blåsigt, men har hunnit med att besöka Gul Baba Turbe (1300-tals sufi dargah i europa, wow!), tittat på St. Stefans äckliga balsamerade hand, Robert Capa fotoutställningen på National Museum (kanon) och en runda i saluhallen. Linje 1 i tunnelbanan är 1800-tals retro med mycket trä, mässing, kakel och nitade H-balkar, mycket tjusigt. Har bott på ett hostel med det blygsamma namnet Amazing Hostel, helt OK för 70kr (dorm), trappuppgången är dock på pricken likt den trappuppgång där Al Pacino blir skjuten i Serpico, 10/10 i kategorin misär. Snackade med en irakisk flykting (numera kebabförsäljare), som beklagade sig över att han hamnat i Ungern och inte Sverige, "Suede and Iraq best friends forever, yes?". Tamam kompis.

Tågen i Ungern har helt klart dom coolaste namnen, Paprika Express, Wiener Walzer, Bela Bartok. Fast det var nog slut på kreativiteten när man namngav Balkan Express. Jag har bokat couchette på den sistnämnda (1300kr, 32 timmar), Budapest till Istanbul via Bukarest, Belgrad och Sofia. Ska bli kul med en ordentligt lång tågresa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar