2009-04-19

Midyat-Mardin-Hasankeyf








Oj, vad jag blev deprimerad när jag kom till Midyat. Hoppade ut ur minibussen och regnet öste ner. Det enda vettiga hotellet i stan var fullbokat, alternativ nummer två kostade €60 (priser i euro är alltid ett dåligt omen), sista utvägen hette Ceylan Otel och kvalar in sig på min top 5 lista över värsta hotel någonsin. Rummet städades troligen senast på Atatürks tid, när jag sätter i kontakten till värme-elementet så börjar det att brinna! Att den gemensamma toaletten inte var speciellt inbjudande behöver kanske inte nämnas. Om Ceylan Otel någon gång kommer med i en Lonely Planet guide så kommer det nog att finnas en brasklapp "not suitable for single females". Nåja, efter regn kommer solsken och den gamla delen av Midyat visade sig vara riktigt charmig med en del mycket vackra (och mycket övergivna) kyrkor. Pluspoäng för alla kor, getter och höns som fritt strövar omkring i gränderna. Mardin påminde mycket om Midyat; kyrkor och moskéer med väldigt vackra stenfasader inklämda i smala gränder, allt i gulvit sten.
Hasankeyf är en magisk plats. 2000 år av ruiner ligger utspridda på bägge sidor av den slingrande Tigris. Om man klättrar upp i borgruinerna och tittar ut över landsakapet kan man lätt föreställa sig hur mongolernas krigsmaskin kommer ridanade över kullarna; raserar alla byggnader, våldtar och mördar alla invånare, hugger ner alla frukträd, bränner alla böcker och efter att ha tagit sig över Tigris så river man bron innan man försvinner. Magin är snart över i Hasankeyf, ett stort dammbygge kommer att lägga hela byn och dess omgivning under vatten. Popartisten Tarkan har protesterat mot detta genom att bära en "Rädda Hasankeyf" t-shirt i TV. Talesmän för Southeast Anatolia Project (som ska bygga dammen) har utan att vara ironiska sagt att man i framtiden kan marknadsföra Hasankeyf som en plats för sportdykning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar