Informationen om visum i Tashkent-kapitlet i Lonelyplanets centralasienguide stämmer ganska bra. Men det finns en del saker som kanske behöver nämnas.
Kirgizstans ambassad har tydligen bytt personal och ersatt den gamla med några riktiga surpuppor. Priset för 30 dagars turistvisum har ökat till $70 (sju dagars handläggning) eller $110 (två dagars express). Adressen är den samma. Hamid Olimjon är den närmaste tunnelbanestationen. Man måste betala till ett konto i National Bank Of Uzbekistan, kontoret ligger precis vid Hamid Olimjon-stationen. Man behöver ett passfoto och en kopia på pass och Uzbekistan visumet. Kom i god tid för att hamna långt fram i kön.
Pakistans ambassad har gjort tvärt emot sina kollegor, personalen har tydligen gått på charmkurs. Numera är öppettiderna "come whenever you like". Man får fylla i sin ansökan i ett rum med aircondition (skönt!) och man blir bjuden på te eller kaffe! Man måste gå på (en lättsam) intervju hos den nyfikne konsulen (inga kuggfrågor). 30 dagars turistvisum kostar bara $30 och det är en dags handläggningstid. Man behöver fyra passfoton (med blå bakgrund, inga undantag) och fyra kopior på infosidan i passet. Det går inte längre trådbuss till ambassaden, taxi kostar 2000 sum från Chorsu bazar eller så tar det 45 minuter att promenera dit (från Chorsu).
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar